Mollie / iDEAL in combinatie met WooCommerce
Nadat ik WooCommerce had geïnstalleerd wilde ik zo snel mogelijk iDEAL betalingen kunnen ontvangen.
Er zijn een aantal opties om iDEAL betalingen af te handelen. Zo heb je in de WooCommerce Extensions categorie twee opties waar je uit zou kunnen kiezen. Maar er zijn er nog meer te vinden op internet.
De twee opties die te downloaden zijn in de officiële WooCommerce extenions store zijn iDEAL via Sisow of iDEAL via Mollie.
Wat echter ook handig is om te weten is dat Mollie (en vaak ook andere payment providers) tegenwoordig ook zelf een WooCommerce plugin hebben gebouwd en beschikbaar stellen.
iDEAL via Mollie
Zelf heb ik gekozen voor de Mollie plugin om mijn iDEAL betalingen binnen te halen voor mijn WooCommerce store. Waarom? Omdat ik het bedrijf al langer ken, de extensions beide even duur waren en ik altijd graag voor zekerheid ga. Dat wil niet zeggen dan de Sisow koppeling niet goed is, of dat het bedrijf niet te vertrouwen is.
Hieronder behandelen we in ieder geval hoe je de officiële Mollie plugin kunt installeren en configureren en kun je eventueel ook nog lezen hoe je de Mollie extension van Woothemes kunt installeren.
Ik (Mitchel) heb van het begin af aan altijd gewerkt met de Mollie extension van Woothemes en Maikel heeft ervaring met de Mollie Payments for WooCommerce plugin.
Officiële Mollie plugin installeren
De officiële WooCommerce plugin van Mollie kun je gratis downloaden via de officiële WordPress Plugin Directory. De plugin heet Mollie Payments for WooCommerce.
Zodra je de plugin installeert en activeert kun je naar WooCommerce -> instellingen gaan en vervolgens naar het tabblad “Afrekenen”.
Je zal zien dat alle betalingsmogelijkheden nog uitgeschakeld staan en er een live API key ingevoerd moet worden (of als je wilt testen een test API key). Je kunt deze API keys altijd vinden in je Mollie profiel.
Wanneer je de live API key hebt ingevuld en de pagina hebt opgeslagen krijg je te zien via welke betalingsmogelijkheden je klanten kunnen betalen.
Als het goed is zijn dit dezelfde betalingsmogelijkheden als die je hebt ingesteld in je Mollie profiel. Verder kun je eventueel ook nog een omschrijving invullen om de betaling te beschrijven en de taal van het betaalscherm in te stellen.
Tot slot kun je per betaalmogelijkheid ook nog de naam aanpassen indien je hier behoefte aan hebt.
Installeren van de Mollie extension (Woothemes)
Nadat je de Mollie extension aan hebt geschaft voor $79 krijg je toegang tot het zip-bestandje.
Dit bestandje kun je net als elke andere plugin direct in WordPress laden door in het Plugin scherm naar upload te gaan en de zip-file op te zoeken op je harde schijf.
Vervolgens activeer je de plugin zoals je elke andere plugin ook zou activeren, en klik je door naar het WooCommerce admin gedeelte en de tab “Betalings Gateways”.
Hier is een extra optie iDEAL (Mollie) bij gekomen. Klik deze aan.
In het bijgaande formulier hoef je alleen je Partner ID in te geven en de extension aan te zetten.
Eventueel kun je nog een testbestelling plaatsen om te zien hoe alles werkt.
Deze hele setup inclusief de aanschaf van de extension hoeft niet langer te duren als een minuut of 10. Het was nog nooit zo gemakkelijk om een winkeltje te openen en iDEAL betalingen binnen te halen.
Vragen of opmerkingen over een van de plugins? Laat gerust hieronder een reactie achter.
Zijn er, naast de tarieven, nog verschillen tussen Sisow en Mollie? Als ik naar de tarieven van de transacties kijk is Sisow een stuk voordeliger, daar betaal je namelijk €0,45 per transactie i.p.v. de €0,99 die je bij Mollie per transactie betaalt.
Bij nader onderzoek ben ik niet echt wezenlijke verschillen tussen deze 2 partijen tegengekomen.
Heb eerlijk gezegd ook geen idee. Sisow kan ook best goed zijn maar heb er geen ervaring mee. Als iemand er iets meer over weet dan hoor ik het graag.
Ik heb ondertussen wel ervaringen met SiSow! Ik ben al twee weken bezig, moet keer op keer bellen, wordt niet teruggebeld als dat wordt toegezegd en het is nog steeds niet geregeld. Wel hebben ze al een paar betalingen van mij ontvangen (ik was zo dom de module te installeren en te activeren voordat alles met SiSow rond was) en of ik dat geld ooit ga terug zien… Ik adviseer nadrukkelijk ga voor een andere optie
Interessant te weten of iemand succesvol de Pronamic plugin heeft toegepast. http://wordpress.org/extend/plugins/pronamic-ideal/ ik zou benieuwd zijn naar de bevindingen ten opzichte van de hierboven vermelde iDeal payment processing.
Ik heb dit gedaan, werkt fantastisch. Mijn website is kheuning.nl. We betalen niet de belachelijke 99 cent per transactie van mollie. We hebben gewoon iDeal via ING.
Dan zal ik maar eens snel terug gaan naar Mollie, want de prijzen zijn gigantisch gedaald. Daarnaast heeft Mollie plugins beschikbaar voor bijna alle shops. Zij hebben zelfs nu recurring payments (Automatisch incasseren voor abonnementen, gespreid betalen en nog veel meer). IDEAL via de bank kost 20 euro per maand en daar bovenop komen nog de kosten per IDEAL transactie a paar cent, dat had u er wel even bij moeten vermelden :-). Voor kleine shops is dit veel te duur en koppeling plug-ins zijn erg duur voor bank en webshop koppeling, deze zijn namelijk niet Gratis voor de meeste shops. Ik heb vele jaren ervaring met Mollie voor mijn eigen webwinkels.
Die recurring payments zijn dus niet waar. (tenzij je ze handmatig vernieuwd, maar dat is vrij omslachtig)
“With manual payments, a subscription is suspended until the customer logs in to your store and pays to renew it. ”
Zie: https://wordpress.org/support/topic/support-for-recurring-payments/#post-8171496
Mollie heeft tegenwoordig een recurring payments optie. Werkt voor zover ik weet wel alleen met CC, maar is de moeite waard om te onderzoeken. In de nabije toekomst gaan we hier nog een artikel over schrijven.
https://www.mollie.com/nl/recurring
De Mollie iDeal plugin voor WooCommerce werkt fantastisch. Echter, voor een klant die zijn we op zoek naar een iDeal oplossing waarmee ook subscriptions verkocht kunnen worden, zoals tijdschriftenabonnementen. Met iDeal is recurring betalingen niet mogelijk, dat weet ik. Maar we willen toch dat er voor een abonnement (maand en/of jaar) betaald kan worden. En dat er vervolgens automatisch een e-mail wordt gestuurd tegen het eind van de abonnementsperiode met verzoek om te betalen voor een nieuwe periode.
Kan dat ingebouwd worden in de plugin? Ik kan mij niet voorstellen dat wij de enige zijn met deze wens. Alvast dank.
Sinds versie 1.2 van onze Subscriptions plugin is dat mogelijk. Alle payment gateways kunnen dan handmatige verlengingen van een abonnement gebruiken, inderdaad op de manier zoals je hier omschrijft. Ook mijn Mollie iDEAL plugin is hier geschikt voor.
Ik zie dat handmatige verlgening mogelijk is, maar is automatische betaling van een maandelijks abonnement dat een jaar lang loopt ook mogelijk met jouw plugin?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar of wordt dit al ergens beantwoord?
Ik heb inmiddels iDeal met Mollie geïnstalleerd, inderdaad een fluitje van een cent! Wat ik alleen raar vind, is dat ik -als ik een testbetaling doe- direct naar de betaalomgeving van de ABN wordt geleid. Ik ben gewend dat je bij iDeal kunt kiezen uit verschillende banken. Enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
Alvast dank!
Als zowel Mollie als de payment gateway op test modus staat, is er een conflict in je thema of andere plugin waardoor je geen bank kunt selecteren. In de test modus zou je de TBM Bank (test bank van Mollie) moeten kunnen selecteren. Als je die niet ziet, of überhaupt geen selectiemogelijkheid krijgt te zien, doe je er goed aan om een support ticket in te schieten via onze support portal (waar je als koper van de Mollie plugin toegang tot hebt).
En nog een vraag 😉 Kan ik op de een of andere manier een bedank pagina aanmaken die je als klant te zien krijgt als je succesvol je betaling hebt afgerond? Ik zie alleen maar de mogelijkheid om een kort berichtje te versturen. Mijn ‘product’ is een online training dus ik wil de link naar die training kunnen communiceren…..
Nogmaals alvast dank!
Vergeet niet dat deze site slechts een reseller van onze WooThemes producten is en dat je voor ondersteuning beter bij de echte WooThemes/WooCommerce support desk terecht kunt. Dit soort verzoeken zijn namelijk heel simpel te behandelen, maar als de vragen bij ons niet binnen komen kunnen wij ze ook niet voor je beantwoorden.
Beetje jammer dat ik geen antwoord krijg….
Hallo,
Ik ben net als Marca ook erg benieuwd naar het feit dat ik geen bank meer kan selecteren. Ook is de bovenste radiobutton bij mij niet selecteerbaar maar hij werkt wel als ik er op klik en dan naar afrekenen ga.
Heb jij hier al iets op gehoord. Ik hbe deze plugin ook gekocht en zit met hetzelfde probleem. Lijkt erop alsof de ontwikkelaar geen support verleend?
Zoals ik hierboven al zei, dit is geen officieel verkoop punt van deze plugin en ik zal hier dan ook geen support (kunnen) geven. Als je een ticket aanmaakt op onze support portal, kan één van onze support ninjas er naar kijken.
Je hebt waarschijnlijk een Javascript conflict in het thema of een andere plugin. Maak een ticket aan in onze support portal dan kunnen wij je verder helpen met dit probleem.
Staat iDeal misschien nog op “test” i.p.v. “live” ?
Ha,
De Sisow link doet het niet, da’s jammer.
groet, Peter
Hier hetzelfde probleem. Nu heb ik een plugin van $50 aangeschaft die niet werkt. Ook hier is de bank niet te kiezen. Testmode staat aan en de testbetaling lukt verder wel. Iemand enig idee?
Nou snap ik het even niet, Sisow is net zo betrouwbaar als Mollie, al is de laatste gewoon duurder. Klanten kiezen in de meeste gevallen wel voor Ideal en minder voor Pay Pall.
Enne berichten na afhandeling van een eventuele bestelling kun je zelf invoeren toch.
Hoe kan ik hem zonder CC kopen???
Je kunt natuurlijk ook voor een gratis plugin gaan i.p.v. daar geld voor neer te leggen…
https://www.ideal-checkout.nl/ideal-for-wordpress-woocommerce
Als er een betaling wordt gedaan via deze plugin, dan blijft de bestelling op Pending staan en worden de virtuele producten niet verstuurd. Enig idee waar dat mis gaat?
Gr, Chris
Vraagje,
Kun je met de Mollie Woocommerce plugin ook betalingen via Mister Cash ontvangen??
Ik heb die WOO-commerce plugin in WordPress geïnstalleerd, maar…
1. Hoe krijg ik de communicatie met m’n klanten in het Nederlands ipv in het Engels?
2. Hoe krijg ik de btw erin?
Na een paar weken te hebben gewerkt met webshop met WooCommerce gecombineerd met iDeal via Mollie, lijken sommige bestellingen te mislukken via WooCommerce, terwijl de betaling wel binnenkomt bij Mollie en krijgen niet alle bestellers een bevestiging. Ook krijgt de webshop niet van elke bestelling een bevestiging.
Ligt dit aan WordPress / WooCommerce? We gebruiken van beide de meest recente versies.
Het systeem is niet erg betrouwbaar, zijn hier meer problemen / meldingen / bugs van bekend?
Wat is het verschil tussen de betaalde en de gratis plugin voor Woocommerce?
Gratis plugin wordt hier aangeboden: https://github.com/mollie/WooCommerce/releases
Ik heb hem gekocht. Geïnstalleerd als plug-in en me aangemeld op Mollie. Waarom krijg ik dan alsnog geen IDEAL te zien op mijn webshop?? Terwijl ik wel: Enable this gateway heb aangevinkt!! HELP!!
Mollie heeft zelf een WooCommerce-module uitgebracht, direct vanuit WooCommerce te installen, erg mooi ding: https://wordpress.org/plugins/mollie-payments-for-woocommerce/
Klopt, ik laat de plugin zelf ook al op een website draaien. Werkt prima.
Ik zal dit artikel binnenkort een keer up-to-date maken.
Hi Maikel! Dat zou top zijn, ook gezien de groeiende populariteit van WooCommerce. Groet, Mollie.
Wellicht kan iemand me verder helpen. Op mijn WordPress site heb ik een webshop Woocommerce met de Mollie plugin voor de ideal betallingen. In deze betaalmodule kunnen bestellers door in de blauwe balk hun selecteren. Daarna plaatsen zij de bestelling, waarna zij kunnen inloggen bij hun bank.
Nu kunnen sinds enige tijd bestellers niet langer meer hun bank selecteren en is de balk qua kleur van blauw naar grijs/groen gegaan.
Weet iemand wat hier loos is en heeft mogelijk een oplossing? Want die klanten kunnen nu niet een bestelling plaatsen.
Hoi,
Ik krijg de volgende melding.
“Onbetaalde bestelling geannuleerd – tijd limiet bereikt. Bestelling status gewijzigd van Wachten op betaling naar Geannuleerd.”
De orders zijn wel betaald maar worden niet doorgezet. Kan iemand mij helpen om te kijken wat ik hieraan kan doen?
Groetjes